WordPress-kotisivut – mistä saat sopivat?

Haluaisitko oikeasti tehokkaat WordPress-kotisivut yrityksellesi, yhdistyksellesi tai projektillesi, mutta olet epävarma, mistä ne on järkevintä hankkia? Se ei ole mikään ihme, sillä vaihtoehtoja on paljon, eikä asiaan perehtymättömän ole aina helppoa arvioida, mikä niistä kannattaa valita.

Kirjoitin tämän artikkelin helpottamaan valintaasi. Kun olet lukenut nämä ohjeet, tiedät jo paljon paremmin, kuinka valitset oikean kotisivun tekijän ja sopivan kotisivuratkaisun itsellesi tai yrityksellesi.

WordPress-kotisivut

Käytä WordPress-kotisivuihin erikoistunutta ammattilaista

WordPress on maailman käytetyin verkkosivualusta, jota päivitetään jatkuvasti ja jolle on helppoa löytää tarvittavia lisäosia ja apua ongelmatilanteisiin. On siis hyvin ymmärrettävää, että moni yrittäjä haluaa yritykselleen nettisivut nimenomaan WordPressillä.

Kun tiedät haluavasi yrityksellesi WordPress-kotisivut, kannattaa niitä tekemään palkata ammattilainen, jolla on paljon kokemusta nimenomaan WordPressistä. Jos sivujesi tekijä käyttää WordPressiä vain toisinaan sivujen rakentamiseen, ei hän välttämättä osaa hyödyntää kaikkia WordPressin vahvuuksia.

WordPressiin erikoistunut sivustoammattilainen tuntee järjestelmän hienoudet kuin omat taskunsa ja pitää itsensä ajan tasalla järjestelmän uusimmista päivityksistä ja parhaista lisäosista. Hän osaa pitää huolen, että varmasti saat kaiken hyödyn irti WordPress-kotisivuistasi.

Tutustu tekijän työnäytteisiin etukäteen

WordPress-kotisivuista voi tehdä lähes minkä tahansa näköisiä, mutta tekijän taito, visuaalinen silmä ja oma tyyli vaikuttavat kaikki siihen, miltä valmis sivusto tulee näyttämään.

Kannattaa siis kunnolla tutustua tekijän referensseihin ennen sivujen ostamista. Älä keskity vain oman alasi palveluihin liittyviin työnäytteisiin, vaan katso, millaisia sivustoja tekijä on osannut luoda eri alojen yrityksille.

Huolellinen tutustuminen tekijän työnäytteisiin paitsi kertoo sinulle tekijän osaamisesta ja tyylistä, myös auttaa sinua selventämään itsellesi, millainen visuaalinen ilme voisi sopia yrityksesi uusille nettisivuille. Tekijän referensseistä saattaa esimerkiksi löytyä jonkin aivan toisen alan yrityksen sivusto, josta saat paljon ideoita omia sivujasi varten.

Tekijän referensseistä on myös hyötyä, kun juttelet tekijän kanssa siitä, millaiset WordPress-kotisivut haluat. Sinun on paljon helpompi välittää visiosi sivuistasi, jos voit selkeästi kertoa tekijälle: “Haluaisin samanlaisen etusivun rakenteen kuin tällä tekemälläsi sivustolla ja samanlaisen palvelusivujen rakenteen kuin tuolla toisella luomallasi sivustolla.”

Toki voit käyttää tyyliesimerkkeinä myös muiden tekijöiden luomia verkkosivuja.

WordPress-kotisivujen tekijän löytäminen

Mistä hyvän verkkosivujen tekijän sitten oikein löytää, ja mistä tiedät valitsevasi sopivan tekijän sivujasi rakentamaan? Alalla on paljon eri toimijoita suurista mainostoimistoista yksin toimiviin koodereihin asti.

Varmasti yleisin tapa, jolla vaikkapa aloittavat yritykset löytävät sivuilleen tekijän on etsiä alan ammattilaisia Googlesta. Jos esimerkiksi kirjoitat Googleen hakutermin “WordPress-kotisivut”, Google tarjoaa sinulle huomattavan määrän aiheeseen liittyviä tuloksia. Ylimmät hakutulokset ovat maksettuja mainoksia, mutta sen alla näkyvät luonnolliset hakutulokset ovat sivuja, joiden Google ajattelee parhaiten vastaavan siihen, mitä olet hakemassa.

Google tarjoaa kotisivuihin liittyvillä hakutermeillä usein alan ammattilaisten kirjoittamia artikkeleita, kuten verkkosivujen ostajan oppaita tai tärkeitä kotisivuvinkkejä. Kannattaa tutustua näistä kiinnostavimmilta vaikuttaviin artikkeleihin, sillä ne kertovat paljon kyseisen nettisivujen tekijän asiantuntemuksesta ja osaamisesta. Jos tekijä osaa kertoa tarkasti mikä WordPress-kotisivuilla on oikeasti tärkeää ja miten ne kannattaa toteuttaa, hän osaa varmasti myös rakentaa sinulle sivuston, joka todella palvelee yrityksesi päämääriä.

Kannattaa ottaa yhteyttä parhailta vaikuttaviin sivuston tekijöihin, ja jutella tarpeistasi WordPress-kotisivujesi suhteen. Kerro tekijälle mahdollisimman tarkasti mikä sinulle on tärkeää sivuillasi sekä mihin haluat niitä käyttää ja kuuntele huolella tekijän ehdotukset ja suositukset siitä, miten asettamasi tavoitteet voidaan parhaiten saavuttaa. Keskusteluidenne perusteella tekijät voivat tehdä sinulle tarjoukset, joiden pohjalta voit valita mieleisesi tekijän.

Sanotaan vaikka, että yrityksesi myy talojen uusintasaumauksia. Kerro sivujen tekijälle tarkasti millaista kohderyhmää haluat tavoitella palvelusivullasi ja mitä haluat sivulla saavuttaa, niin tekijä osaa kertoa sinulle parhaat ratkaisut tavoitteidesi saavuttamiseksi.

Jos et halua palkata ammattilaista tekemään sivujasi ja sinulla on runsaasti ylimääräistä aikaa, voit toki koittaa rakentaa WordPress-nettisivusi itsekin netistä löytyvillä ohjeilla:

Miten voit valmistautua keskusteluun sivujesi tekijän kanssa?

Jotta tekijä saa mahdollisimman hyvän kuvan siitä, mitä sivustoltasi haluat, sinun kannattaa jo ennen tekijän kanssa juttelua miettiä hieman seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä on sivujesi käyttötarkoitus? Ovatko ne tärkeä myyntikanava, vaiko vain tietopaketti yrityksestäsi
  • Onko sinulle tärkeää, että ihmiset löytävät sivusi verkosta? Siinä tapauksessa niiden hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa.
  • Mitä tuotteita tai palveluita haluaisit korostaa sivustosi rakenteessa? Yleensä kaikille tärkeille palveluille kannattaa luoda omat alasivunsa
  • Millaisen visuaalisen ilmeen haluaisit sivustollesi. Kannattaa etsiä esimerkkejä sivustoista, joiden tyylistä pidät
  • Mistä aiot hankkia hyvät ja myyvät tekstisisällöt WordPress-kotisivuillesi. Kirjoitatko ne itse, vai tarvitsetko sisällöntuotannon ammattilaisen apua?

Tämän pohdinnan perusteella sinulle voidaan paremmin räätälöidä kotisivupaketti, joka varmasti vastaa yrityksesi tarpeita.