Hakukoneoptimointi – 3 tärkeää tekijää

Kun haluaisit sivustosi löytyvän korkeammalta Googlen hakutuloksista, tulee sen eteen tehdä muutoksia ja töitä. Näitä töitä kutsutaan hakukoneoptimoinniksi, sillä nimensä mukaan sivustoa optimoidaan hakukoneita, eli lähinnä Googlea varten. Hakukoneoptimointi on siis tärkeä osa sivustoa ja optimoimalla sivustoa hakukoneita varten, voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä kasvavan liikenteen myötä.

hakukoneoptimointi - metaotsikko, metakuvaus

Hakukoneoptimoinnissa 3 tärkeää asiaa ovat:

1. Metat (otsikot ja kuvaukset)
2. Sisällöt
3. Sivuston toimivuus (mm. skaalautuvuus eri laitteilla)

Muitakin tärkeitä asioita on toki todella paljon, mutta näistä kolmesta perusasiasta kannattaa lähteä liikkeelle!

Googlen hakutuloksissa näkyvä tulos

Kun käyttäjä tekee Google-haun, hän näkee ensin mainoksia, joita on yleensä 2-4 kappaletta. Tämän lisäksi vähän hausta riippuen hän voi nähdä Google Business -tilejä, eli esim. Google Mapsista poimittuja tuloksia. Näiden jälkeen alkaa yleensä perinteisemmät hakutulokset.

Hakutuloksissa jokaisesta sivusta näkyy tietyt asiat. Nämä ovat: sivuston domain, linkkitarkennus (kuten /palvelut/), otsikkoteksti ja kuvausteksti.

Hakukoneoptimointi – Mikä metaotsikko?

Metaotsikko on nimensä mukaan otsikko. Tällä otsikolla pyritään kuvaamaan sivun sisältöä mahdollisimman hyvin. Otsikko on sinisen värinen ja siinä käytetään aika usein myös hakusanoja, joilla haluttaisiin sivun löytyvän. Otsikolla on suuri merkitys sivun klikkausprosentin osalta. Moni käyttäjä lukee otsikon ja jos se on riittävän kiinnostava tai käyttäjä ajattelee, että sieltä todennäköisesti löytyisi hänen hakemansa tieto, saattaa hän klikata yrityksen kotisivuille.

Hakukoneoptimointi – Metakuvaus

Metakuvaus on otsikon alapuolella näkyvä, yleensä otsikkoa pidempi kuvaus. Metakuvauksen voi asettaa manuaalisesti mahdollisimman sopivaksi, mutta todellisuudessa Google useimmilla käyttäjien hakukerroilla poimii sopivan metakuvauksen itse sivun sisällöstä sen perusteella, minkä Google uskoo vakuuttavan hakijan todennäköisemmin. Google pyrkii optimoimaan sivun klikkausprosentti automaattisesti. Google näyttää metakuvauksessa yleensä poiminnan, jossa puhutaan käyttäjän hakemasta avainsanasta tai avainsanoista.

Hyödynnä molempia yhdessä hakukoneoptimoinnissasi

Metaotsikolla ja metakuvauksilla pyritään vaikuttamaan siihen, kuinka todennäköisesti käyttäjä hakunsa yhteydessä klikkaa itsensä ko. sivulle. Mitä parempi otsikko ja kuvaus ovat, sitä todennäköisemmin käyttäjä siirtyy sivuille. Metatekstit (otsikko ja kuvaus) eivät ole Googlen mukaan Ranking-tekijöitä, eli suoranaisesti avainsanasta ei pitäisi olla tässä hyötyä. Välillisesti ne kuitenkin ovat Ranking-tekijöitä, sillä mitä osuvampi teksti on avainsanoineen, sitä todennäköisemmin käyttäjä klikkaa sivuille ja sitä paremman klikkausprosentin sivu saa. Mitä parempi taas klikkausprosentti on, sitä korkeammalla Google tarjoaa sivua jatkossa. Googlen tehtävänä on tarjota hakijalle mahdollisimman laadukasta ja hyvää sisältöä. Jos jokin sisältö on saanut paljon klikkauksia, on sitä todennäköisesti hyvä tarjota myös muille hakijoille. Näin ollen metaotsikko ja metakuvaukset ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia.

Esim. jos haluaisit sivusi löytyvän kiinteistönvälitykseen liittyvillä avainsanoilla, kannattaa näitä avainsanoja käyttää sekä metaosikossa, että metakuvauksessakin.

Vaikka metaotsikot ja kuvaukset ovat osa hakukoneoptimointia, myydään optimointia aivan liian usein metatekstien optimointina. Hakukoneoptimointi on paljon muutakin kuin metojen muokkausta. Hakukoneoptimoinnin ostajana kannattaa siis vertailla tarjouksia sen mukaan, missä mitäkin tehdään ja mihin hintaan.

Sisällöt ovat metoja tärkeämpää

Metoja tärkeämpää on hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen. Jos sivustolta puuttuu sisällöt, ei Google edes tarjoa linkkejä hakukonetuloksissaan. Pelkkä metojen optimointi on siis turhaa, jos linkeillä ei ole edes mitään mahdollisuuksia nousta esiin. Metoja tärkeämpää on siis laadukkaat tekstisisällöt. Mitä paremmin tekstisisällöt vastaavat hakusanoja ja sitä, mitä käyttäjät ovat etsimässä Googlesta, sitä todennäköisemmin Google tarjoaa sivujasi hakukonetuloksissaan.

Pitkät sisällöt toimivat paremmin

Pituudella on myös suuri merkitys. Google nimittäin arvostaa pidempiä sisältöjä huomattavasti lyhyempiä enemmän. Mitä enemmän asiaa sivu pystyy tarjoamaan käyttäjälle, sitä todennäköisemmin Googlekin ymmärtää, että tuolta sivulta käyttäjä löytää etsimänsä tiedon.

Hakukoneoptimoinnissa tärkeää on myös sivujen toimivuus niin tietokoneella, tabletilla kuin mobiilissakin. Esimerkiksi WordPress-verkkosivut yleensä skaalautuvat automaattisesti sopivaan kokoon ruudulle kuin ruudulle.

Googlen tarkoitus tarjota hakijoille parempaa sisältöä

Google haluaa tarjota hakijalle hyvää sisältöä ja jos sivua ei voi käyttää riittävän hyvin esimerkiksi kännykällä, ei Googlen kannata tarjota sivua kännykällä hakua tekevälle käyttäjälle. Vaikka sivujen sisällöt olisivat muuten laadukkaat ja sivu toimisi moitteettomasti desktopilla, eli työpöytäversiolla. Kun teet hakukoneoptimointia sivustollesi, pidä huoli, että sivustosi toimii teknisesti moitteetta, sisällöt ovat kunnossa ja optimoi toki myös metatekstit. Näiden lisäksi Googlella on monia muitakin kriteereitä, joita se arvottaa hakutuloksia rankatessaan, mutta niistä lisää myöhemmin.

Samankaltaiset artikkelit